Je suis Charlie!

Charlie

Στο μπλογκ δεν σας ευχηθηκαμε Καλη Χρονια οπως κανουμε παντα, αλλα ειμασταν εντελως under the weather, και παρεα με αντιβιοτικα και ποικιλα ματζουνια πολεμωντας μια τρελλη ιωση.  Ολα αυτα ομως ειναι (σχεδον) παρελθον και οι ευχες μας για καλη χρονια ερχονται καθυστερημενες αλλα απο καρδιας.

Εν τω μεταξυ το 2015 σε διεθνες αλλα και εθνικο επιπεδο δεν αρχισε και πολυ καλα.  Η Ελλαδα προετοιμαζεται για εκλογες με αβεβαιο κοστος αλλα αυτο θα το αφησουμε για μερικες εβδομαδες ακομα.

Στο Παρισι η δολοφονια των σκιτσογραφων της σατιρικης εφημεριδας Charlie Hebdo κυριως, αλλα και οτι επακολουθησε στην πολη του φωτος, ενωσε τους Ευρωπαιους σε μια κινηση αλληλεγγυης και διαμαρτυριας και υπερασπισης του δυτικου πολιτισμου και της ελευθεριας της εκφρασης.

Ειναι πολυ ενδιαφερον να παρακολουθεις τις αντιδρασεις του κοσμου στα μεσα κοινωνικης δικτυωσης.  Ανθρωποι με ευαισθησια αυθορμητα γινονται ολοι Charlie καταδικαζοντας την αγριοτητα των Τζιχαντιστων,  αλλοι παλι που συνηθως κοπτονται για καθε κοινωνικο η πολιτικο θεμα,  δεν ασχολουνται καθολου, πραγμα που εμενα προσωπικα με κανει να αναρωτιεμαι τι σκεφτονται, γιατι δεν μπορει καποια γνωμη εχουν.

Ενα γεγονος οπως το μακελειο στο Παρισι γεννα αυτοματα αντιδρασεις, ιδεολογικες αντιπαραθεσεις, γενικευμενους αφορισμους,  παραπομπες σε αλλες εποχες και αλλα γεγονοτα, διαφωνιες και αμυνες.

Οπως και να εχει, το Παρισι, η Γαλλια, η Ευρωπη και ο κοσμος γενικα καταδικαζουν την σφαγη των δημοσιογραφων.  Περισσοτερο ευαισθητοποιημενοι οι ανθρωποι της πεννας και της εκφρασης, οι δημοσιογραφοι, οι συγγραφεις γινονται παντου μια γροθια.  Αλλοι λενε φοβομαστε, αλλοι λενε δεν φοβομαστε!  Τι συμβαινει αληθεια;

Πιστευω οτι οι ανθρωποι των γραμματων και της ελευθερης εκφρασης ειναι λογικο να φοβουνται.  Και μπορει να μην ενδωσουν στον εκφοβισμο των τζιχαντιστων,  στο κατω κατω δειχνει δυναμη να λες δεν φοβαμαι,  ομως αλλοιως θα το αντιμετωπισει ο σκιτσογραφος στην Ελλαδα και αλλοιως ο σκιτσογραφος στο Παρισι, στο Λονδινο και στην Νεα Υορκη οπου η αναγνωσιμοτητα των εντυπων η των ηλεκτρονικων πορταλς τα τοποθετει  στο στοχαστρο.

Δεν ειναι λοιπον δειλια να βλεπεις αυτους τους ανθρωπους να ανησυχουν,  να βγαζουν το καπελο του Charlie και να ξανασκεφτονται τι θα δημοσιευσουν.  Και αυτο γιατι δεν εχουν να κανουν με ανθρωπους της δικης τους λογικης, αλλα ενος καθ᾽ημας ᾽παραλογισμου που ομως για τους φανατικους μουσουλμανους ειναι απλα θεμελιωδες πιστευω.  Ολα αυτα δεν δικαιολογουν βεβαια το να παρεις ενα καλασνικωφ και να θερισεις τοσους ανθρωπους.  Εδω εχουμε πολεμο ιδεων, πολεμο αντιληψεων που δεν εχουν κανενα κοινο πεδιο.   Και βεβαια οταν βλεπεις κατι σαν τον ῾ανωνυμο῾  τιμωρο να απειλει με ηλεκτρονικο πολεμο τους Τζιχαντιστες της Al Qaeda  τοτε συνειδητοποιεις οτι ολο αυτο εχει ξεφυγει απο τα ορια της αμυνας και περνα στην παραλογη αντεπιθεση.

Οπως καθε τεραστιο γεγονος σαν και αυτο του Παρισιου που συγκλονισε τον δυτικο κοσμο,  αρχιζουν παντα να γεννιουνται κοινωικα και πολιτικα ερωτηματα μα παραλληλα και η εκμεταλλευση του γεγονοτος για καθε μορφη αντιποινων η πολιτικων αντιπαραθεσεων.  Ειναι βεβαια γνωστος ο διεθνης σχολιασμος των λογων του Ελληνα Πρωθυπουργου Αντωνη Σαμαρα που στην προσπαθεια του να στοχοποιησει την μεταναστευτικη πολιτικη του αντιπαλου κομματος,  εκανε αυτο που λεμε “put his foot in his mouth”  , πατωντας ατσαλα στην προσφατη ευαισθησια του Γαλλικου λαου και κατεληξε να παρομοιαζεται ( οχι αδικα) με την Marie Le Pen.

Μια αλλη μεριδα σχολιαστων (παλι για πολιτικους λογους)  αναφερεται στις επεμβασεις του δυτικου κοσμου στα αραβικα και μουσουλμανικα κρατη συμπεριλαμβανομενης της εμμεσης παροχης οπλων, της εκμεταλλευσης του ορυκτου πλουτου και της παρεμβολης του στα εσωτερικα των χωρων του.  Αυτο βεβαια ειναι μεγαλο θεμα,  αλλα δεν δικαιολογει τις επιχειρησεις αυτοκτονιας με θυματα αθωους πολιτες.  Οι δολοφονιες των σκιτσογραφων της εφημεριδας  Charlie Hebdo,  τι ειχε ως σκοπο;  Απλα και μονο την την τιμωρια των υβριστων του προφητη Μωαμεθ;  Τι πολιτικο κοστος θα εχει;  Θα ωθησει την Γαλλια  εναντια στην απελευθερωση του Παλαιστινιακου κρατους;  Θα αυξησει το ρευμα της Marie Le Pen;  Θα επωφεληθει η ακρα δεξια στην Ευρωπη;  Ολα ειναι πιθανα σεναρια, μενει να περιμενουμε και να δουμε.

Ενα αλλο ερωτημα που γεννιεται απο ολη αυτη την ιστορια, ειναι το κατα ποσον η σατιρα εχει ορια η μπορει ο καθενας να γραφει οτι θελει και να προσβαλλει οποιον θελει;  Ενα απο τα πρωτα σκιτσα του Μωαμεθ πριν αρκετα χρονια σε Δανικη εφημεριδα ειχε προκαλεσει την οργη των φανατικων μουσουλμανων. Ειναι γνωστο πως οι σκανδιναυικες χωρες,  παρ᾽ολο που θεωρουνται προοδευτικες και σοσιαλιστικες και με ολα τα ωραια δυτικα προτυπα, εχουν αναμφησβητητα προβληματα με την  μαζικη μεταναστευση απο μουσουλμανικες χωρες.  Αυτο το ειχα παρατηρησει ηδη απο το 2009 οπου σε μια επισκεψη στην Κοπενχαγη παρατηρησα πως ολοκληρες συνοικιες ηταν κατηλειμμενες απο αραβικης προελευσης πληθυσμο και ολες οι επιχειρησεις ειχαν ονοματα αραβικα.  Και οι πιο ελευθερες κοινωνιες οταν αλλοιωνονται δημογραφικα, περνουν απο την διαδικασια της κοινωνικης ισοτητας σε αναθεωρηση της πολιτικης τους.   Η προσφυγια ειναι τεραστιο θεμα και δεν ξερω πως μπορεις να κανεις σατιρα χωρις να προκαλεσεις την οργη των αλλοθρησκων προσφυγων στη χωρα σου.  Οταν ομως το κανεις οπως και να το κανουμε προκαλεις.  Μπορει να ισχυριστει κανεις οτι προκαλεις στον δικο σου χωρο και οχι στον δικο τους,  ομως με την σημερινη παγκοσμιοποιηση δεν νομιζω οτι ισχυουν αυτα τα στεγανα.  Ο σεβασμος των προσφυγων που αποφασισες να επιτρεψεις να εγκατασταθουν στη χωρα σου ειναι πια θεμα κοινωνικης δικαιοσυνης.  Ομολογω οτι εκεινο το παλιο σκιτσο με ειχε ξαφνιασει ασχημα.  Ιδεατα στην σατιρα απαντας με σατιρα.  Δυστυχως ομως εδω οπως ειπαμε και πριν δεν υπαρχει κοινο εδαφος λογικης.

Η αντιμετωπιση μιας τετοιας τραγωδιας σε μια χωρα που δεν ειναι πολυπολιτοσμικη οπως η Γαλλια, σιγουρα θα εμπεριειχε περισσοτερο φανατισμο.  Στην Γαλλια οπου οι χριστανοι, οι μουσουλμανοι, οι εβραιοι αλλα και αλλες εθνικες και θρησκευτικες μειονοτητες αποτελουν σημαντικο μερος του πληθυσμου, οι πιθανοτητες για μια αντιμετωπιση στα πλαισια του τριπτυχου Liberté, Égalité, Fraternité,  ισως να ειναι περισσοτερο εφικτη. Οταν κατακατσει ο κουρνιαχτος και παρουν ανασα οι Γαλλοι.

Σας φιλω γλυκα!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s